Steward!

Tänkte lägga in lite info om mitt framtida yrke!

Vad gör man som kabinpersonal i MyTravel Airways "Allt, för att våra passagerare ska känna sig trygga och ha det bra".

Arbetsdagen startar redan långt innan passagerarna går ombord. Efter en kort genomgång (briefing) av en av våra duktiga kabinchefer, går du ut till planet för att kontrollera säkerhetsutrustning, mat och övrig utrustning samt den tullfria lasten. Du kontrollerar också att kabinen är korrekt utrustad och rengjord, samt att den ger ett snyggt och tillmötesgående intryck.

Strax därefter gör du dig redo att ta emot passagerarna; du visar dem till deras platser och hjälper dem med att placera handbagage och ytterkläder korrekt. Det måste arbetas snabbt och smidigt, så att vi kan komma iväg i tid.

Direkt efter start börjar du med förberedelserna för servering av mat och dryck. Ugnarna sätts på, vagnarna lastas – allt medan beställningslistor samlas in och kontrolleras. Efter serveringen, som vanligen avslutas med kaffe eller te, har det blivit dags för utdelning av tullfria varor, och det ska tas betalt både för förbeställda varor och försäljning ombord.

Beroende på vad flygtiden tillåter, och vad våra passagerare önskar, sker ytterligare servering av dryckesvaror och försäljning av ev. specialerbjudanden. Därefter gör man i ordning för landning.

Väl framme vid destinationen hjälper du passagerarna av planet och tar avsked på ett trevligt sätt. Det är nu dags att byta catering, kontrollera tullfria varor, och ordna planet och dig själv.

Efter ca en timme på marken är det dags att hälsa hemresepassagerarna välkomna. Sedan ska du sätta igång med beställningslistor, servering och försäljning en gång till, innan du kan avsluta en ofta lång arbetsdag.


Kurs/utbildning

Efter behov arrangerar MyTravel Airways fortlöpande utbildning för kabinpersonalen. Kursen varar ca 4 veckor och omfattar bl a teknisk flygkunskap, nödträning, första hjälpen, passagerarservice, serverings- och försäljningsteknik. Kurserna genomförs på en av våra baser i Skandinavien.


Allmänna kvalifikationskrav
 

  • En person med gott humör och glimten i ögat, stor energi och flexibilitet
  • Minst gymnasieutbildning eller motsvarande. Tala svenska flytande, samt ha god förståelse av danska och norska – både muntligt och skriftligt
  • Goda kunskaper i engelska samt gärna kunskaper i ytterligare ett världsspråk
  • Goda räknekunskaper
  • Allmänt god hälsa, såväl fysisk som psykisk
  • Godkänd synskärpa (vid behov av korrektion under 6/12)
  • Längd 165-185 cm. Normalvikt i förhållande ill längden
  • Gärna erfarenhet från annat serviceyrke t ex resebranschen, hotell, restaurang, flygbolag eller sjukvårdssektorn
  • Simkunnighet (minst 200 m)
  • Datavana är en fördel

Nyckelord

  • Stresstålig
  • Serviceinriktad
  • Glatt humör
  • Gillar utmaningar
  • Flexibilitet (flexibel)
  • Ordningsam
  • God fysisk form
  • God personlig framtoning
  • Empati

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0